Bil er best på radio om sommeren!
aktuelt

Bil er best på radio om sommeren!

Sommer og bil hører åpenbart sammen på radio, for i både juni og juli var det reklamespoter for bil som stakk av med seieren i Sølvmikk-kåringen. En enstemmig jury mener man i begge tilfellene velger grep som treffer svært godt.

11.11.2014

I juni var det kreativt team hos Los &Co, Per Kristian Halvorsen og Kim G. Taanevig som stakk av med sølvmikken for beste radioreklame.

Juryen likte absolutt alt

I juni var det en radiospoter for bilforhandlerkjeden Bavaria Norge som gikk av med seieren i Sølvmikk-kåringen. Halvorsen og Taanevig har valgt å spille på at det er trygt å kjøpe bil hos Bavaria, og dette understrekes med slagordet «Det eneste vi sjekker er alt». Juryen kaster seg på dette og uttaler at det eneste de også liker med disse spotene er alt. Juryen begrunner sin avgjørelse med at vinnerspotene er «funny ‘cause it’s true» og at de henger bra på innsikt om målgruppen. – Dessuten er spotene både lavmælte, velproduserte og fornøyelige å høre på, avslutter en enstemmig jury.

Teamet bak reklamekampanjen sier det er hyggelig å vinne månedens Sølvmikk for denne kampanjen. Bavaria er en ny aktør på radio, og dessuten ny kunde av byrået. – Spotene bygger innsikt om at de færreste egentlig har kompetanse nok til å avgjøre om en bruktbil er et godt kjøp eller ikke, og at det derfor er langt tryggere å kjøpe gjennom Bavaria, sier Halvorsen. – Og når Bavaria kan bekrefte at salgstallene i kampanjeperioden ser veldig gode ut, blir jo alle veldig glade, avslutter han.

Try bruker klassisk radiogrep

I juli var det kreativt team hos Try, Karin Lund og Øystein Halvorsen, som stakk av med utmerkelsen Sølvmikken for sin radiospot for Volkswagen Golf. Juryen var svært begeistret for kampanjen, og uttaler at Halvorsen og Lund her har benyttet seg av et klassisk radiogrep som blir tatt helt ut. – Juryen mener dette er en radioreklame vi vil huske, og at den gjennomføres med stor selvsikkerhet og snert, heter det i begrunnelsen.

Grepet som ble valgt i radiospotten var at man byttet ut ordet Golf med lyden av et golfslag hver gang bilen ble omtalt. – Jeg husker at det plutselig dukket opp et kommunikasjonsbehov, og med radio er det kort vei fra manus til spotten kommer på lufta, sier Øystein Halvorsen. – Ideen til denne aktuelle reklamespoten er jo veldig «radiovennlig», i tillegg til at radio er en naturlig kanal for et bilmerke siden mange hører på radio i nettopp bilen, avslutter han.

Vinnerspotene for både juni og juli ble tilrettelagt for radio av produksjonsselskapet Sagveien Resort.

Hør alle vinnerbidragene på Gullmikken.no.

Om Sølvmikken:

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4 og Kreativt Forum hver måned. De beste radiokampanjene gjennom året går videre til finalen i den store Gullmikkåringen som gjennomføres hvert år i oktober. Formålet med prisen er å hedre og inspirere de reklameskaperne som utvikler årets beste reklamearbeider.