Radio ble reklamekjøpernes sommerfavoritt!
aktuelt

Radio ble reklamekjøpernes sommerfavoritt!

Med en vekst på hele 10 prosent i juni og 24 prosent i juli er det liten tvil om at radiomediet er annonsørenes sommerslager i år.

24.08.2015

Også lytterne har strømmet til radioen i sommer. Totalt har P4+ - som består av P4, P5, P7, P6 og NRJ - i gjennomsnitt hatt 147 000 flere ukentlige lyttere i juni og juli, enn i samme periode i fjor. Det utgjør en økning på 6 prosent for sommeren 2015.

- Ingen andre land kan vise til vekst i radiolyttingen

Om sommeren bruker vi også mer tid på radiolytting enn det som er tilfelle resten av året. De som lyttet til P4+ hørte nesten 10% lenger enn det som er gjennomsnittet for resten av året.

- Sommertid er absolutt radiotid, sier P4-sjef Kenneth Andresen. - Det er gledelig at lytterne setter pris på at vi har levert gode og aktuelle radiosendinger gjennom hele sommeren. Hvert år reiser vi på P4s Sommerturne der vi har show og direktesendinger fra 17 hyggelige sommerdestinasjoner langs norgeskysten.

Økningen i antall DAB-radioer og digital radiodekning har også bidratt til de gode lyttertallene, sier Andresen. - Utviklingen av DAB gjør noe med både lytting og interessen for radio. - Det finnes vel ikke noe land i verden som kan vise til vekst i radiolyttingen, men det kan vi her i landet, sier P4-sjefen.

Radio ble reklamekjøpernes favoritt i sommer

At radio står seg godt om sommeren bekreftes også av helt ferske tall fra Medibyråforeningen. Kommersiell radio ble nemlig reklamekjøpernes favoritt i sommer. Med en vekst på hele ti prosent i juni og 24 prosent i juli er det liten tvil om at radiomediet er annonsørenes sommerslager i år, skriver Kampanje.

P4-sjef Kenneth Andresen bekrefter at etterspørselen generelt er god om dagen. - Gode lyttertall gir selvfølgelig god leveringsevne, sier han.

Andresen peker på nettopp P4s leveringsgaranti som en viktig årsak til reklameveksten.- Vi lever i en tid med endrede medievaner, og da blir sikkerhet for levering viktig. - P4 garanterer levering uansett sesong, og det gjør oss til et veldig trygt valg, sier han.

Over: Mathea-Mari synger på torget i Arendal under P4s Sommerturné. Show og direktesendt radio samlet folk på torgene i 17 byer i sommer.