McDonald’s tok storeslem i Gullmikken!
McDonald’s tok storeslem i Gullmikken!
aktuelt

McDonald’s tok storeslem i Gullmikken!

Med en kampanje for McDonald’s vant Even Moseng (DDB Oslo) og Coleen Christiansen (Sagveien Resort) gull i fire av seks kategorier da radioreklamekonkurransen Gullmikken ble avviklet torsdag kveld.

12.10.2015

Det er Kreativt Forum og P4 som står bak Gullmikken, og gårsdagens arrangement på Stratos i Oslo er 14. prisutdeling der radiobransjen kårer årets aller beste reklamekampanjer.

Heller burger enn grønnkålchips

Den burgernostalgiske kampanjen «kom som du var» for McDonald’s fikk Gullmikken for både årets spot, årets kampanje, årets case og årets håndverk, og ble dermed kveldens overlegent mest feirede! Kreativt team bak kampanjen er Even Moseng og Kenneth Lamond Johansen i DDB Oslo, og spotene er produsert av Sagveien Resort.

Av de fire forskjellige jurybegrunnelsene er det kanskje den for årets spot som oppsummerer kampanjen best: «Årets spot, eller skal vi heller si årets spoter, for det er vanskelig å velge én blant dette knippet av gode fortellinger, får oss til å tenke på hva vi har blitt. Innsikten er enkel, men veldig god. Dette er virkelig velskrevet og leverer på alt fra casting og regi, til produksjon og musikk. Sistnevnte får til og med annonsørens jingle til å høres vakker ut. Det hele avsluttes med en smart vri på en pay off vi alle kjenner, når «kom som du er» blir til «kom som du var». Og vi tenker selvfølgelig – vi kommer!"

(Teksten fortsetter under bildet)

McDonald’s tok storeslem i Gullmikken!
McDonald’s tok storeslem i Gullmikken!

Petter Jahre var kveldens konferansier. Foto: Tor Lie.

Juryen berømmer også det glimrende håndverket til Jon Iver Helgaker og Petter Haavik i Sagveien Resort for henholdsvis regi og lyd. Og for å understreke hvor godt kampanjen faktisk fungerer, uttaler juryen følgende: «Alle ler av disse spotene, og alle blir sultne når de hører dem. - Alle får lyst på burger, og ingen får lyst på grønnkålchips eller ferskpresset kålrotjuice».

Hør"Grønnkålchips", "Kantarellpulver" og "Melfri bolle".

Årets regissør for tredje år på rad

Regissør på McDonald’s-kampanjen, Jon Iver Helgaker fra Sagveien Resort, vant torsdag kveld kategorien Årets Regissør for tredje år på rad. Han vant også samme pris i 2011, og kan dermed skilte med fire utmerkelser av samme slag. I årets begrunnelse berømmer juryen Helgaker blant annet for hans evne til å treffe i publikum i både magen, hjertet og hodet, og for hans evne til å vite akkurat når man skal gi seg.

Reklamesnutten «Hel reklamebolk» for kabeltv-leverandøren Get og deres PVR-dekoder vant gull i Åpen Klasse. Både Og står for både idé og produksjon, med teamet Erik Lysø og Magnus Andersen.

(Teksten fortsetter under bildet)


Festen ble holdt på Stratos i Oslo. Foto: Tor Lie.

Kreatører på studietur til New York

Det lages svært mye god radioreklame her i landet gjennom hele året, og P4 og Kreativt Forum hedrer derfor hver måned beste radiokampanje med en Sølvmikk. Mot slutten av Sølvmikkåret inviterer P4 samtlige vinnere på studietur til New York. Årets tur går av stabelen 22. oktober.

De første billettene til neste års tur til New York ble også delt ut under gårsdagens Gullmikk-kåring , da Llowbank stakk av med den første Sølvmikken for reklameåret 2016 med en kampanje for Eldorados Kvarg.

Hør sølvmikk-spotene her.

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4 og Kreativt Forum hver måned. Formålet med prisene er å hedre og inspirere de reklameskaperne som utvikler årets beste radioreklamearbeider. Alle Sølvmikkvinnerne går videre til Gullmikken, radiobransjens årlige prisutdeling som arrangeres i oktober hvert år. Gullmikkens formål er å vise det beste av kreativ kommersiell radiokommunikasjon i Norge. Gullmikken skal bidra til å heve ambisjonsnivået og inspirere den enkelte utøver til kreativitet, kreativ problemløsning, nyskapning og fornyelse.