Ny radiomåling viser vekst i lyttingen
LYTTERNE ER TILBAKE: De ferske tallene viser at radiolyttingen nå er tilbake på tilnærmet samme nivå som før FM-slukkingen.
aktuelt

Ny radiomåling viser vekst i lyttingen

Fra 2019 er det analysebyrået Nilsen som måler radiolytting her i landet. De første offisielle tallene er nå publisert og tilgjengeliggjort, og de viser vekst i lyttingen.

28.01.2019

Se de ferske lyttertallene på ukesnivå her.

Den nye undersøkelsen gjennomføres på oppdrag av NRK, Bauer Media og P4-gruppen, og omfatter måling og rapportering av alle typer audioinnhold fra oppdragsgivernes stasjoner, fra live til tidsforskjøvet, både kringkastet, digitalt og podkast.

- Nielsen ble vinneren av en svært tøff anbudskonkurranse om å måle fremtidens radiomarked i Norge, og nå har endelig den kanskje mest avanserte målingen av radio og lyd i verden gått live, sier analysesjef i NRK og formann i Styringsgruppen for Radio, Kristian Tolonen.

De første tallene fra Nielsens nye måling viser at den positive utviklingen i radiolytting vi så mot slutten av 2018 fortsetter inn i det nye året. Daglig dekning i målingens første uke viser 66,6% (3.077.000 lyttere i universet 10+), og vi må tilbake til perioden rett før slukkeprosessen startet for å se et tilsvarende dekningsnivå. Sammenlignet med desember 2018 er den daglige dekningen opp 14,2%.

- Så langt ser det ut til at vi plukker opp mer av den lyttingen som faktisk eksisterer. Vi ser også at grunnstrukturen i form av lytterandeler mellom kringkasterne er omtrent på samme nivå som forrige måling, sier Tolonen. 

Oppdragsgiverne (NRK, Bauer Media og P4-gruppen) er glade for å være i gang med målingen og å ha enda bedre dokumentasjon av lytting i Norge. I følge Tolonen bekrefter dette at radio fortsatt er en av de største mediene i Norge.