P4s nye DAB-kanaler i sterk vekst gjennom 2017
LYTTERNE STRØMMER TIL DE NYE KANALENE: Anne Marte Moe og Tomm Espen Kroken leder Frokostshowet på DAB-kanalen P5 Hits.
aktuelt

P4s nye DAB-kanaler i sterk vekst gjennom 2017

60 % av FM-slukkingen er nå gjennomført for P4s del, og ferske tall viser at lyttingen holder seg svært stabil. Det er noen færre radiolyttere totalt, men de som hører på radio lytter like lenge som før, i snitt rundt sytti minutter om dagen.

20.10.2017

Der P4 mister noen lyttere vinner de nye DAB-kanalene (P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country og NRJ) tusenvis av nye lyttere.  

De nye DAB-kanalene er ikke lenger små

Hit-kanalen P5 har i løpet av slukkeåret blitt en betydelig aktør i det norske radiomarkedet. Med sine 220 000 daglige lyttere er den nå på størrelse med NRKs mP3 og P2. P5 Hits spiller utelukkende hitmusikk, har eget morgenshow og jevnlige nyhetsoppdateringer. Kanalen har slått godt an i den unge målgruppen 20-35 år. Programsjef for P4s DAB-kanaler, Espen Thorpe, sier vi nå ser at vi lykkes med målsettingen for digitaliseringen.

- Vi gleder oss over at de nye DAB-kanalene finner sitt publikum. Vårt ønske er at lytterne skal få mye å velge i. Kanaler som P9 Retro og P10 Country hadde aldri sett dagens lys uten radiodigitaliseringen, og at P10 Country nå har over 80 000 daglige lyttere hadde selv ikke vi turt å håpe på da vi lanserte kanalen i januar, sier Thorpe.

KANAL I STERK VEKST: Michael Andreassen er programleder på den populære kanalen P10 Country.
KANAL I STERK VEKST: Michael Andreassen er programleder på den populære kanalen P10 Country.

Tror lyttingen vil vokse igjen i 2018

Fredag ble regionale lyttertall for 3. kvartal i år publisert av Kantar Media. Tallene viser at det er færre som lytter på de fem store kanalene, P1, P2, P3, P4 og Radio Norge, men at flere lytter til de nye nasjonale kanalene. Radiolyttingen hittil i år er som forventet noe lavere enn i 2016. Frem til 30. september hadde den totale lyttingen falt med 3,7 prosentpoeng ifølge PPM-målingene, men lyttertiden blant de som hører på radio er stabil.

Forskningsleder for medier i Kantar Media, Knut Arne Futsæter, sier at en liten nedgang i lyttingen er som forventet. - I løpet av dette året går vi gjennom et stort teknologiskifte. Selv om mange allerede lyttet digitalt er det en del lyttere som må skaffe seg nye radioer, eller endre radiovaner. Dette tar tid. Derfor må vi forvente en nedgang i lyttingen, og avstanden mellom i år og i fjor vil nok være størst i 4. kvartal. Men i 2018 tror vi lyttingen vil vokse igjen, sier Futsæter.