Radio mot nytt rekordår!
aktuelt

Radio mot nytt rekordår!

Radiomediet fortsetter veksten i 2015. Både lyttertallene og den ferske reklamestatistikken fra MIO viser at radioen på ingen måte har mistet sitt moment. Hos mediebyråene kan kanalen skilte med en vekst på over 26 prosent i august, sammenlignet med fjoråret.

22.09.2015

Salgsdirektør i P4, Trond Killingstad, er ikke overrasket over økningen, og sier en god del skyldes at stadig flere reklamekjøpere oppdager den gode kombinasjonen mellom radio og digitale flater. I tillegg peker han på radioens brukervennlighet som en viktig årsak til at både lytterne og annonsørene er så trofaste.

- Radio er en trygg investering

- Radiolytting er kanskje den mest stabile medievanen det norske folk har, sier han. – Det er fremdeles slik at vi våkner til favorittkanalen, lar den følge oss gjennom dagen, på jobben, og til slutt lytter til den ved middagsbordet, sier Killingstad. – Dette gjør radiokampanjen til en trygg investering i et stadig mer fragmentert medielandskap, sier han.

Tallene fra MIO viser at annonseomsetningen på radio har løftet seg med nær 8 millioner kroner fra august i fjor til samme måned i år. – Dette viser med all tydelighet at august på få år har gått fra å være lavsesong til å bli høysesong på radio, avslutter Killingstad.

Lyttertallene fortsetter å peke oppover

Lyttertallene har også fortsatt den positive utviklingen gjennom sommeren. P4-gruppen hadde i løpet av juni, juli og august i år i gjennomsnitt 92 000 flere daglige lyttere sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Dette innebærer at P4-gruppen ved utgangen av august hadde en daglig dekning i målgruppen A20-50 på 30 prosent.

- Vi jobber hele tiden hardt for å gi lytterne den aller beste radioen, og da er det hyggelig å se at folk liker det de hører, sier P4-sjef Kenneth Andresen. – Like før sommeren i år gjorde vi enkelte justeringer i musikkprofilen på hovedkanalen, og vi har dessuten jobbet ekstra målrettet med både format og innhold, og dette vet lytterne tydeligvis å sette pris på, sier han.

Økningen i antall lyttere kan også tilskrives veksten i P4-gruppens digitalportefølje. P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem og NRJ fikk denne høsten følge av P8 Pop som riksdekkende DAB-kanal. - Digitalkanalene blir stadig viktigere for P4-gruppen, sier Andresen. - P8 Pop er blitt tatt veldig godt imot av lytterne, så der traff vi tydeligvis en nerve, sier han. - Både P8 Pop og resten av digitalporteføljen har hatt en fin vekst, noe som er svært gledelig, avslutter P4-sjefen.

Lytterøkning i hele år: P4-gruppens kanaler fortsetter den positive utviklingen i antall daglige lyttere.