Sommertid er radiotid!
EN UNIK MULIGHET: Mange gode grunner til at det er lurt å annonsere på radio om sommeren!
aktuelt

Sommertid er radiotid!

Lite reklamestøy, lang lyttertid og stor kjøpekraft om sommeren gir annonsører en unik mulighet på radio. Ferske tall fra Kantar TNS viser at vi om sommeren i snitt hører ni minutter lenger på radio enn ellers i året. Radioen er en naturlig del av ferien.

15.06.2017

I slutten av juni får mange nordmenn tilbake på skatten og alle mottar feriepenger. Det er bare julehandelen som ligger høyere enn sommermånedene mht forbruk pr. husstand. I gjennomsnitt hører radiolytterne 9 minutter lengre på radio i juli i forhold til resten av året. Totalt lytter vi nordmenn på radio 135 minutter i snitt alle dager i juli, mot 126 minutter ellers i året. Som annonsør treffer du lyttere i et positivt avslappet feriemodus, samtidig som mange også har mer penger å rutte med om sommeren.


På sommeren er det høyt forbruk og lave reklameinvesteringer. Dette betyr mindre støy og en unik mulighet til å bygge kjennskap og oppnå dominans i media innenfor den enkelte bransje. I juli, på et tidspunkt av året når over halvparten av alle nordmenn har økt kjøpekraft pga utbetaling av skatteoppgjør og feriepenger, opplever vi en nedgang i reklamekjøp i forhold til resten av året.

Handelsstanden åpner for kjøpefest, nordmenn bruker mer penger i butikkene – samtidig som mange av reklamekjøperne også tar ferie. Det betyr økte muligheter for å trenge igjennom støymuren for annonsører som satser på sommerkampanjer.