Økt kjennskap til Riis Bilglass
case |Bil

Økt kjennskap til Riis Bilglass

Riis Bilglass brukte radio som merkevarebygger for å øke kjennskap og interesse til deres merkevare, og fikk et svært godt resultat.
  • Produkt:
    Riis Bilglass
  • Kampanjeperiode:
    Januar-Mars 2012
  • Kampanjetrykk:
    530 GRP (inkludert 200 GRP i promospotter Vinterlyd)
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

Det finnes tre store aktører på markedet for bilglass, og blant disse kom Riis Bilglass dårligst ut på kjennskap før kampanjen. I tillegg er bilglass generelt et lavinteresseprodukt.

Løsningen ble å ikke snakke om produktet, men gjennom det.

Ved å bruke innsikten om at det er det som skjer på utsiden av bilglasset som er interessant for bilførerne, ble det i samarbeid med Både Og Radiobyrå utviklet et konsept for radio hvor man ikke snakket om selve produktet, men gjennom det.

Riis Bilglass fokuserte på merkevarebygging i 2012, og valgte å ligge med en jevn tilstedeværelse på radio og print, samt mindre perioder på TV og boards.

Riis Bilglass ble også belønnet med Gullmikken for Årets Radiocase 2011/2012.

Mål for kampanjen

Øke kjennskap til merkevaren Riis Bilglass

Oppnådd resultat

Kampanjen bidro til en økning i merkevarekjennskap og interesse for merket Riis Bilglass. Fra februar til mars var det en økning på Gule Sider på totalt 74% i antall søk, hvor igjen en tredjedel ble utgjort av konkrete søk på merkenavnet Riis Bilglass. På Google har det vært en kvartalsvis økning på 62% i antall søk på Riis Bilglass, fra 2082 til 3365 søk.

Uttalelse fra kunde

"Radio er en viktig kanal for oss i Riis Bilglass. P4 har vært en samarbeidspartner gjennom mange år, og syntes det var spennende når vi kom opp med ny kommunikasjonsstrategi, og utfordret det vi tidligere hadde gjort sammen. Det nye konseptet responderte forbrukeren positivt på, og ga resultater i 2012, og veksten fortsetter i 2013. Vi er også med på Vinterlyd for andre året på rad, og det å utnytte andre flater med P4 er med på å styrke vår posisjon i hodet til forbruker."

- Tone Jakobsen, Markedssjef Riis Bilglass