Citroën solgte 230 biler i kampanjeperioden
case |Bil

Citroën solgte 230 biler i kampanjeperioden

Citroën gjennomførte i 2007 en radiokampanje for sin Berlingo varebil som kun rettet seg mot håndverkere.
  • Produkt:
    Citroën Berlingo
  • Kampanjeperiode:
    10 dager i 2007
  • Kampanjetrykk:
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

Radiokampanjen for Citroën Berlingo varebil rettet seg kun mot håndverkere - en målgruppe som har et relativt rasjonelt forhold til sitt bilvalg, og hvor pris spiller en viktig rolle.

Veldig mange bilannonsører bruker TV og avis for å vise frem sine biler. Utfordringen for en bil som Berlingo varebil, er å skille seg ut i dette landskapet. Dette er en av grunnene til at Citröen valgte en noe mer utradisjonell kanal for bilannonsering, men hvor målgruppen er veldig god representert.

P4 er dominerende når det gjelder radiolytting i bil, og håndverkere er en målgruppe som hører mye på radio i bilen.

Investeringen i kampanjen er ikke stor, men relevansen til produktet og modus for målgruppen er en åpenbar grunn til at kampanjen har vært så effektiv.

Oppnådd resultat

Citroën solgte 230 biler i kampanjeperioden - et formidabelt resultat, og langt mer enn forventet.

Uttalelse fra kunde

"Vi har ikke mye erfaring med radio, men resultatene av denne kampanjen taler for seg. Jeg skal argumentere godt for ikke å ville bruke radio på senere kampanjer"

- Øystein Johansen , Markedssjef Citröen

Visste du at

Gjennomsnittsalderen til en nybilkjøper er 55 år. (Kilde: TNS og OFV)