Joker med langsiktig merkevarebygging på radio
Konseptet "Joker - helt i nærheten" med språkforsker Arne Torp har vært på lufta 12 år, og er dermed Norges lengstlevende radioreklamekonsept.
case |Dagligvare

Joker med langsiktig merkevarebygging på radio

Etter 12 år er Jokers reklamekonsept svært godt forankret i merkevaren, og reklamene beskrives som hyggelige, engasjerende og unike.
  • Produkt:
    Joker
  • Kampanjeperiode:
    25 uker i året
  • Kampanjetrykk:
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

Joker har brukt radiospotter som en del av sin markedsføring siden 2007, og i uke 12 i 2019 gikk aller siste radiospott på lufta. Da har det gått alt i alt 275 ulike spotter med språkforsker Arne Torp på radio. Dette gjør radioreklamekonseptet "Joker - helt i nærheten" til Norges lengstlevende radioreklamekonsept. Det er reklamebyrået Mvh. (tidligere Alle Gutta) som står bak kampanjen.

I spottene hører man en Jokerkjøpmann fortelle hva som er ukens tilbud, og deretter gjetter og analyserer språkforsker Arne Torp seg fram til hvor i landet kjøpmannen kommer fra basert på dialekt. 

Folkets kjennskap til Joker tredoblet

Joker-kjeden har vokst kraftig både i markedsandel, omsetning, lønnsomhet og antall kunder det siste tiåret, og det med god drahjelp fra denne langsiktige og ganske unike radioreklamekampanjen.

Ved siden av kundeavis, kundeklubben Joker GLAD og butikken som medium er radioreklamen Jokers viktigste kommunikasjonskanal til publikum, og Joker på radio har bidratt til å tredoble folkets kjennskap til Joker og øke preferansen til kjeden.

Oppnådd resultat

8 av 10 personer i Norge gjenkjenner og husker at radiospottene er for Joker, og den uhjulpne kjennskapen er nå på hele 71% i en kategori med høy konkurranse.

Uttalelse fra kunde

«Joker var den første dagligvarekjeden som virkelig satset på radio som kanal, og radio har sammen med kundeaviser hatt den sterkeste inntektsskapende effekten per kr. investert, i Joker. Vi er veldig godt fornøyd og stolt av vårt radiokonsept med språkforskeren og dialekter, og bruk av interne krefter bygger stolthet for våre Kjøpmenn, som mer enn gjerne stiller sin stemme og dialekt til rådighet. Ingen tvil om at radio vil inngå i Joker sin marketingmix også i fremtiden.»

- Roy Hval, Markeds- og konseptsjef i Joker