Joker med langsiktig merkevarebygging på radio
JOKER JUBILERER MED RADIOREKLAME NR. 250: Konseptet "Joker - helt i nærheten" med språkforsker Arne Torp har vært på lufta 11 år, og er dermed Norges lengstlevende radioreklamekonsept. Dette ble feiret med kake!
case |Dagligvare

Joker med langsiktig merkevarebygging på radio

Etter 11 år er Jokers reklamekonsept svært godt forankret i merkevaren, og reklamene beskrives fortsatt som hyggelige, engasjerende og unike.
  • Produkt:
    Joker
  • Kampanjeperiode:
    25 uker i året
  • Kampanjetrykk:
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

Joker har brukt radiospotter som en del av sin markedsføring siden 2007, og i uke 12 i 2018 gikk radiospott nummer 250 på lufta. Dette gjør trolig radioreklamekonseptet "Joker - helt i nærheten" til Norges lengstlevende radioreklamekonsept.

I spottene hører man en Jokerkjøpmann fortelle hva som er ukens tilbud, og deretter gjetter og analyserer språkforsker Arne Torp seg fram til hvor i landet kjøpmannen kommer fra basert på dialekt. 

Folkets kjennskap til Joker tredoblet

Joker-kjeden har vokst kraftig både i markedsandel, omsetning, lønnsomhet og antall kunder det siste tiåret, og det med god drahjelp fra denne langsiktige og ganske unike radioreklamekampanjen.

Ved siden av kundeavis, kundeklubben Joker GLAD og butikken som medium er radioreklamen Jokers viktigste kommunikasjonskanal til publikum, og Joker på radio har bidratt til å tredoble folkets kjennskap til Joker og øke preferansen til kjeden.

Oppnådd resultat

8 av 10 personer i Norge gjenkjenner og husker at radiospottene er for Joker, og den uhjulpne kjennskapen er nå på hele 71% i en kategori med høy konkurranse.

Uttalelse fra kunde

«Joker var den første dagligvarekjeden som virkelig satset på radio som kanal, og radio har sammen med kundeaviser hatt den sterkeste inntektsskapende effekten per kr. investert, i Joker. Vi er veldig godt fornøyd og stolt av vårt radiokonsept med språkforskeren og dialekter, og bruk av interne krefter bygger stolthet for våre Kjøpmenn, som mer enn gjerne stiller sin stemme og dialekt til rådighet. Ingen tvil om at radio vil inngå i Joker sin marketingmix også i fremtiden.»

- Roy Hval, Markeds- og konseptsjef i Joker