Kombinasjonen TV og radio ga 25% økt effekt!
case |Dagligvare

Kombinasjonen TV og radio ga 25% økt effekt!

Radioreklame på P4 økte effekten av Nidars TV-reklame. Kampanjen oppnådde 25% høyere oppmerksomhet enn en ren TV-kampanje med tilsvarende budsjett kjørt i samme periode året før.
  • Produkt:
    Nidar sjokolade
  • Kampanjeperiode:
    Uke 4, 5 og 6, 2015
  • Kampanjetrykk:
    258 GRP
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

Kommunikasjonen ble utformet som en konkurranse der lytterne skulle finne de «omkledde» sjokoladeplatene og være med i trekningen av tur til karnevalet i Rio de Janeiro

Mål for kampanjen

Nidar ønsket å selge flere sjokoladeplater ved å nå barnefamilier på vei til butikken. Mediemix besto av TV og radio, der radio fungerte som kampanjeforsterker og frekvensmedie.

Oppnådd resultat

En undersøkelse gjennomført OmnicomMediaGroup og Ipsos Synovate viser at både TV-reklamen og radioreklamen huskes bedre av de som kan ha blitt eksponert for budskapet i begge kanaler. Ved å plassere deler av budsjettet på radio økte reklameoppmerksomheten. P4+ lytterne har 25% høyere reklameerindring på TV-spoten i forhold til TV-seerne. Det er også høyere liking og kjøpssannsynlighet hos de som har hørt/sett reklamespoten både på radio og TV.

Uttalelse fra kunde

Produktgruppesjef for Nidar sjokolade, Per Ottar Grotle, forteller at salget i verdi har økt med hele 31,5% fra fjoråret per uke 8, men påpeker at det er mange parametere, som listing, produktportefølje og økt kraft i ytre salg, som i tillegg til reklamen spiller inn på salget.

"Resultaterna ser väldigt bra ut och vi kan se en tydlig positiv effekt för radio som mediekanal."

Linnea Sjögren, Research Planner/ Markedsanalytiker, OmnicomMediaGroup

Det ble målt høyest kjøpssannsynlighet hos de som har hørt reklamen på radio (P4+)

Både TV-reklamen og radioreklamen huskes bedre av de som kan ha blitt eksponert for budskapet i begge kanaler.