Fortum ga bort gratis strøm
case |Hjem/Interiør

Fortum ga bort gratis strøm

Fortum kjørte en kampanje på P4 der de oppfordret folk til å sende inn strømsparetips, for muligheten til å vinne gratis strøm resten av livet.
  • Produkt:
    Fortum
  • Kampanjeperiode:
    Mars-mai 2011
  • Kampanjetrykk:
    365 GRP
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

I 2011 kjørte Fortum en kampanje på radio og nett, utarbeidet i samarbeid med McCann og IUM, der de ønsket å få inn strømsparertips til en kampanjeside på nett.

Del 1 av kampanjen var i april 2011, og besto av 195 GRP i radiospotter på P4+ og nettannonser i utvalgte medier.

Del 2 av kampanjen gikk i 2 uker i mai samme år. Her presenterte Fortum 1-2 av de innsendte strømsparertipsene med intro/outro for Fortum, hver dag på P4. Spottene ble fremført av komiker og sunnmøring Terje Sporsem.

I tillegg gikk det 170 GRP i promospotter på P4+ for konkurransen.

På bildet ovenfor overrasket P4 og Fortum en lykkelig vinner, Karina Thilesen Hindenes fra Meland utenfor Bergen, med gratis strøm fra Fortum resten av livet!

Mål for kampanjen

Fortum ønsket å ta posisjonen i markedet som den strømleverandøren som oppfordrer folk til å spare strøm, og de ønsket å få inn strømsparetips på nett.

Oppnådd resultat

Fortum fikk inn 3792 tips og over 58 030 stemmer i løpet av kampanjen. Dette førte til ca 17 000 leads av potensielle kunder, som blir fulgt opp deres TM-avdeling med gode resultater. I tillegg økte kjennskapen til Fortum på landsbasis fra 2% poeng til 29% totalt.

Uttalelse fra kunde

"Vi er veldig fornøyde med denne kampanjen, fordi den bidrar til å underbygge den posisjonen Fortum ønsker å ha i markedet i dag; som den foretrukne strømleverandøren med fokus på miljø- og energisparing."

- Mette Magnussen, Fortum