Radio tømte eplelagrene for BAMA
Søte norske epler måtte selges raskt, og radio ble valgt som eneste mediekanal. Resultat: Folk kjøpte epler som aldri før, og lagrene ble tømt!
case |Dagligvare

Radio tømte eplelagrene for BAMA

Etter den varme sommeren 2018 satt Bama med et stort lager ekstra søte norske epler som måtte selges raskt på grunn av kortere holdbarhet. Radio ble valgt som eneste mediekanal, og resultatet ble en verdivekst på hele 18,8% sammenlignet med året før.
  • Produkt:
    BAMA
  • Kampanjeperiode:
    Uke 42 - 44
  • Kampanjetrykk:
    750 TRP
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

Fjorårets solrike sommer resulterte i en ekstra stor og ekstra søt norsk eplehøst, og for BAMA bød det på en utfordring: De søte eplene har kortere holdbarhet, og måtte derfor selges og konsumeres over en kort tidsperiode høsten 2018.

BAMA trengte å skape oppmerksomhet og høy dekning i målgruppen raskt for å få fart på salget, og radio ble valgt som eneste mediekanal. Man så at radio på en kostnadseffektiv måte traff opp mot 60% av målgruppen (de som kjøper inn til familien) rett før handletidspunktet på ettermiddagen i bilen på vei hjem fra jobb.

Løsningen ble et humoristisk radiounivers, hvor man skapte et informasjonssenter for årets norske epler. Kampanjen ble en suksess, og tester viste at de som hørte reklamespottene handlet klart mer epler enn andre: 

 

Mål for kampanjen

Å selge hele lageret med epler! For å få til dette måtte man - over en kort tidsperiode - fortelle den litt kompliserte historien om årets søte norske epler samtidig som man skapte høy dekning blant de som handler inn til familien.

Oppnådd resultat

Bama solgte rekordmange norske epler, og lagrene ble tømt! Radio bidro til å selge alt som kunne krype og gå av epler i en sesong med mye høyere volum enn normalt. Verdiveksten var på hele 18,8% sammenlignet med samme uker i 2017. Medievalget kunne oppleves som tradisjonelt, men ble likevel utradisjonelt fordi det ble valgt som eneste mediekanal.

Uttalelse fra kunde

Som de aller fleste kampanjer vi kjører hadde denne også som mål og ha en direkte salgsutløsende effekt. Radio ble valgt som kanal og vi er veldig godt fornøyd med resultatet. 

Anders Jordbekken, Markedsføringssjef, BAMA Gruppen AS

Radio var et riktig valg når målet denne gangen var å skape dekning raskt, og ikke minst muligheten til å forklare et litt komplisert budskap på en humoristisk måte. Vi nådde målet med å selge søte epler raskt, og Bama tømte lagrene som ønsket.

Sverre Vinje, Client Director, Carat