Toyotas folkeopplysning på P4 og Facebook
case |Bil

Toyotas folkeopplysning på P4 og Facebook

P4 ga opplysningskampanjen en emosjonell karakter, og bidro til å gjøre Toyota til Norges raskest økende Facebookside to uker på rad.
  • Produkt:
    Toyota Hybrid
  • Kampanjeperiode:
    Uke 47-48, 2012
  • Kampanjetrykk:
    344 GRP
  • Flater hos oss:

Radiospotter

Kunde

Engasjerende folkeopplysning

Toyota hadde i 2012 over 90% markedsandel på fullhybridbiler. Toyotas utfordring var, til tross for markedslederskap på hybrid, å lære det norske folk hva en hybridbil faktisk er. Toyota ønsket å engasjere folk på en sjarmerende, varm og engasjerende måte – i folkeopplysningens navn.

Hybrid Grunnfag

Løsningen ble å opprette aktiviteten Hybrid Grunnfag, på Toyota Norges Facebookside. Der kunne man lære om hybridbiler av Håvard Tjora ("Norges beste lærer") og den ni år gamle ekte miljøagenten Jeppe, og delta i en konkurranse gjennom å ta en eksamen i hybrid via interaktive læringsmoduler.

Toyota valgte å samarbeide med P4 for å skape riksdekning for aktiviteten, samt få til en emosjonell kampanje hvor man fikk frem talspersonene Håvard og Jeppe. P4 arrangerte Miljøquiz i P4s Radiofrokost uke 47-48 2012, hvor deltakere fra konkurransen på Toyotas Facebookside kunne komme på lufta og vinne gavekort eller en valgfri Toyota Hybrid for ett år. To heldige vinnere vant hver sin hybrid!

Det gikk i tillegg promospotter på P4, som oppfordret lytterne til å ta Hybrid Grunnfag og registrere seg for å delta i Miljøquiz.


Oppnådd resultat

  • - Målet om å bli Norges klart største bilmerke på Facebook ble nådd (51.593, ved kampanjeslutt).
  • - 10.682 nye "likere" av Toyota den første uken.
  • - 10.525 nye "likere" av Toyota den andre uken.
  • - 24.561 har vært inne på Hybrid Grunnfag.
  • - 7.878 har fullført og bestått eksamen.
  • - 4.072 har lest utover "Pensum" om hybridene.
  • - 4 min. og 41 sek.: gjennomsnittlig tid brukt på siden
  • - 2.659 ønsket å prøvekjøre en Toyota. Man opplevde en ekstrem økning i antall henvendelser for prøvekjøring av en Toyota hybrid i den første kampanjeuken.

Uttalelse fra kunde

"Toyota er svært fornøyde med dette caset. P4 bidro sterkt til å gi kampanjen en emosjonell karakter, og det var viktig for oss at de to talspersonene våre kom til live via radio og Facebook. P4 og Facebook bidro sammen til at forespørsler om prøvekjøring av våre hybridbiler økte kraftig i kampanjeperioden, og selv om vi var Norges raskest økende Facebook-side to uker på rad, så var prøvekjøringstallene de aller mest spennende for oss."

- Bjørn Devold Eidsvig, Markedssjef Toyota Norge