Sommertid er radiotid!
ENKELT Å LYTTE PÅ RADIO: Få medier slår radioens mobilitet, og man kan lytte hvor enn man befinner seg i sommernorge: på stranda, på tur, i bilen, i båten, på hytta eller hjemme!
aktuelt

Sommertid er radiotid!

Nordmenn er på ferietoppen i Europa, men koronasituasjonen gjør at det i år blir Norgesferie på de aller fleste av oss. Dette påvirker radiovanene våre, for tallene viser at de som ferierer i Norge både hører mer og lenger på radioen!

22.04.2020

Man skal være forsiktig med å spå om fremtiden, men vi våger likevel å påstå at årets radiosommer kan komme til å bli den beste på mange år! Årsakene er flere:

Våre endrede reisevaner

I 2019 var 90% av alle nordmenn over 16 år på utenlandsferie i løpet av året , og dette plasserer oss på ferietoppen i Europa (kilde: SSB). 

Med den pågående koronapandemien er det forventet at våre reisevaner vil endre seg drastisk i år, og at de aller fleste vil legge sommerferien til Norge. Dette vil mest sannsynlig gjøre at vi hører mer på norsk radio. 

På grunn av utenlandsferier får lyttingen alltid et lite dropp i juli, men nå tyder alt på at dekningen sommeren 2020 vil holde seg på samme nivå som hele resten av året fordi vi plutselig oppholder oss i gamlelandet alle sammen.


Dette kommer i tillegg til den den ekstra høye lyttertiden man alltid ser om sommeren. De som ferierer hjemme i Norge hører lenger på radio, og vi ser derfor en markant økning i lyttertiden (kilde: PPM).

Bilkjøring og radio hører sammen

I 2019 var det bilen vi brukte på sju av ti feriereiser (Kilde SSB). Dette lover godt for radiolytting og kampanjer på radio nå i 2020.  I løpet av en uke dekker de kommersielle kanalene nesten 70% av alle i Norge mellom 20-50 år (Kilde PPM). 

Det skulle derfor være gode grunner til å få en veldig bra eksponering og synlighet for veldig mange annonsører som planlegger å holde reklametrykket oppe nå i sommer. Dette vil være den sommeren med store muligheter for dem som gir gass. All historikk tilsier at annonsører som investerer i markedsaktiviteter og har tilstedeværelse i utfordrende tider vil styrke merkevaren både på kort og lang sikt. 

Vi i P4-gruppen skal gjøre vårt for å underholde folk med god radio og også bringe reklamebudskap ut til mange nordmenn på norgesferie.